
LED Low Location Light Onboard Aurora Botnia
Signwell has been contracted by Rauma Marine Constructions to supply and realize the LED Low Location Lighting system on the latest adding to Wasaline, Aurora Botnia. The installation of the…
Lue lisää
Poistumiskylttien ja muiden opastuskyltti-järjestelmän opasteiden asentaminen risteilyaluksille tai lautoille voi kuulostaa monille tekniseltä työltä, sillä asennus sisältää suuria määriä poistumiskylttejä, tarroja ja liuskoja, itsekiinnittyviä tai ruuveilla kiinnitettyjä. Tämän vuoksi näemme edelleen joka päivä risteilyaluksilla ja lautoilla opasteiden puutetta tai päinvastoin poistumiskylttien ja tarrojen sekamelskaa, jotka kaikki huutavat huomiota. Joskus nämä kyseiset kyltit tarjoavat jopa ristiriitaisia viestejä, jolloin turvallisuuden tunnetta on vaikea löytää.
Kun aihe on “turvaopasteet” risteilyaluksella, monille se vastaa “poistumistiemerkkejä”, ilman eroa aluksen pakollisista pakosuunnitelmassa määritellyistä poitsumistiemerkeistä ja vaihtoehtoisista poistumistiemerkeistä. Poistumisreittien opasteiden erikoisalaa ei kuitenkaan ole ripustaa ( tai jättää ripustamatta) mahdollisimman monta poistumistie opastetta. Pakosuunnitelman ja ihmisiä kokoontumisasemille ohjaavien opasteiden väliseen yhteyteen tulee kiinnittää huomiota: ne ovat paikkoja, joihin matkustajat on majoitettu, missä pelastusliivit ovat ja joissa ohjattu laivasta nousu voidaan tarvittaessa järjestää järjestelmällisesti. Yksittäinen poistumistiekyltti laivalla on merkityksetön, sillä se ei opasta matkustajaa tietämään minne hänen tulisi mennä hätätilanteessa. Hätätilanteessa poistumistiekylttien tulisi ohjata matkustajat aina olla kokoontumisasemalle.
Tehokas poistumistiekyltitys ja opastuskyltti-järjestelmä koostuu yhtenäisestä kokonaisuudesta:
Ohjeet vieraille ja henkilökunnalle (hyteissä ja yleisissä tiloissa)
Tätä järjestelmää suunniteltaessa pyrimme aina lisäämään evakuointiprosessin tehokkuutta. Risteilyalukset ovat arkkitehtuurisesti monimutkaisia ympäristöjä. Ovatko vieraat ja henkilökunta tietoisia laivan ulkoasusta tai tietävätkö he esimerkiksi pelastusveneiden sijaintia? Näistä syistä tehokas poistumisreittikylttys ja opastekyltti-järjestelmä ei ole täydellinen ilman selkeitä ohjeita ja koulutusta; vieraille ja henkilökunnalle.
IMO:n päätöslauselman 1116(30) edellyttämässä standardissa 24409-2 määritellyn ISO:n mukaisesti turvamerkin on aina koostuttava symbolista. Poistumistiekyltti on aina symboli lisänuolella. Tekstiä “assembly station” tai “exit” voidaan käyttää lisäksi millä tahansa kielellä tai useilla kielillä.
Nuoli ilman symbolia ei ole pakomerkki. Yksinäiset nuolet LLL:ssä ovat virheellisiä (paitsi umpikujakäytävissä), koska koskaan ei tiedä etukäteen, onko ensisijainen pakotie kokoontumisasemalle kulkeva. Jos se on tukossa, matkustajien on voitava valita vaihtoehtoinen reitti, joka on merkittävä selvästi, ilman sekaannusten vaaraa. Kaikki tämä on selitettävä selkeästi turvallisuusohjeissa.
Päättelemme siis, että pakoreittien opasteet ovat enemmän kuin vain kokoelma uloskäyntikylttejä ja viritelmiä jotka on luotu kiireellisesti tarkastus- tai luokituslaitoksen vaatimusten täyttämiseksi.
Poistumistiekylttien oikea toteutus ja kokoaminen on välttämätöntä yllä olevan tilanteen saavuttamiseksi. Turvakylttejä, matalan paikan valaistusta ja ohjeita kiinnitettäessä ajattelemme oikeaa korkeutta, sijaintia (onko merkki näkyvissä) ja kiinnitys tapaa. Oikea asennus on siksi yhtä tärkeä kuin järjestelmän suunnittelu.
Risteilyteollisuus on käyttänyt vuosia (myrkyllisestä) PVC:stä tai huonolaatuisesta muovista valmistettuja turvakylttejä. Ympäristön huomioon ottaen käytämme uudentyyppisiä PVC-vapaita kylttejä, jotka perustuvat PET-X-materiaalin käyttöön. PET-X:llä on keskimääräistä PVC-kylttiä pidempi kestävyys ja se on paloa hidastava. Se on korkealaatuinen, ympäristöystävällinen materiaali, joka on täysin kierrätettävä ja sen käyttöikä on paljon pidempi kuin nykyisin käytetyt PVC-turvamerkit. SafeSign Pet-X -kyltillämme on kalliimman polykarbonaatin ja/tai akryylin ulkonäkö, mutta tavallisen PVC-kyltin hinta.
Näytämme mielellämme kuinka pakotiekylttejä voidaan soveltaa aluksessasi.
Jos haluat tarkistuttaa, suunnitella tai asentaa nykyisen poistumistiekyltin tai jos tarvitset Low Location -valaistuksen luminanssitestin laivallesi, ota yhteyttä osoitteeseen sales@info.
Signwell has been contracted by Rauma Marine Constructions to supply and realize the LED Low Location Lighting system on the latest adding to Wasaline, Aurora Botnia. The installation of the…
Lue lisää
Signwell has been contracted by Helsinki Shipyard to supply and realize both the LED & Photoluminescent Low Location Lighting systems for the three sisters of Swan Hellenic, SH Minerva, SH…
Lue lisää
Pilot Ladder hull magnets & lockers were designed for a reason. Modifications made to these pilot ladder magnets have resulted in incidents that could have been prevented if the magnets…
Lue lisää