LED Low Location Light Onboard Aurora Botnia
Signwell has been contracted by Rauma Marine Constructions to supply and realize the LED Low Location Lighting system on the latest adding to Wasaline, Aurora Botnia. The installation of the…
Läs mer
En berättelse om att implementera skyltar för utrymningsvägar på kryssningsfartyg eller färjor kommer att låta som ett tekniskt jobb för många. En stor mängd utfartsskyltar, klistermärken och remsor, självhäftande eller fästa med skruvar, men inte något som kräver mycket eftertanke. Vi ser det fortfarande varje dag på kryssningsfartyg och färjor: bristen på skyltar eller tvärtom ett virrvarr av utfartsskyltar och klistermärken som alla skriker efter uppmärksamhet, ibland med motstridiga budskap, där en känsla av säkerhet är svår att hitta.
När ämnet är “säkerhetsskyltar” ombord på ett kryssningsfartyg, är det för många lika med “Utfartsskyltar”, utan någon skillnad mellan primära och alternativa utrymningsvägar enligt definitionen i fartygets obligatoriska utrymningsplan. Specialismen inom området skyltning av utrymningsvägar är dock inte att hänga (eller utelämna) så många utfartsskyltar som möjligt. Uppmärksamhet bör fästas vid kopplingen mellan utrymningsplanen och skyltningen som guidar folk till uppsamlingsplatserna: det är de platser där passagerare ska rymmas, där flytvästar finns och där kontrollerad ombordstigning kan organiseras systematiskt vid behov. En enda utfartsskylt ombord på ett fartyg är meningslöst, för som passagerare, vart ska man ta vägen? Svaret är enkelt: destinationen ska alltid vara monteringsstationen.
Ett effektivt skyltsystem för utrymningsvägar består av en sammanhängande helhet av:
När vi utformar detta system strävar vi alltid efter att öka effektiviteten i evakueringsprocessen. Kryssningsfartyg är komplexa arkitektoniska miljöer. Är gäster och personal medvetna om fartygets layout, vet de var livbåtarna finns? Av dessa skäl är ett effektivt skyltsystem för utrymningsvägar inte komplett utan tydliga instruktioner och utbildning; för gäster och personal.
I enlighet med ISO, enligt definitionen i 24409-2 som krävs enligt IMO-resolution 1116(30), måste en säkerhetsskylt alltid bestå av en symbol. En flyktvägsskylt är alltid en symbol med en extra pil. Texten “monteringsstation” eller “utgång” kan användas i tillägg, på vilket språk som helst eller flera språk.
En pil utan symbol är inte ett flykttecken. Och lösa pilar på LLL är helt fel (förutom i återvändsgrändkorridorer) eftersom man aldrig i förväg vet om den primära utrymningsvägen till uppsamlingsstationen är farbar. Om den är blockerad ska passagerare kunna ta en alternativ väg, som ska vara tydligt markerad, utan risk för förväxling. Allt detta måste tydligt förklaras i säkerhetsinstruktionerna.
Så vi drar slutsatsen att skyltning av utrymningsvägar är mer än bara en samling av utfartsskyltar och också mer än att bara göra det som behövs för att uppfylla kraven från ett inspektions- eller klassificeringssällskap.
Korrekt implementering och montering av skyltar för utrymningsvägar är avgörande för att uppnå ovanstående situation. Vid applicering av säkerhetsskyltar, låg platsbelysning och instruktioner tänker vi på rätt höjd, position (är skylten synlig) och rätt fästen. En korrekt montering är därför lika viktigt som utformningen av systemet.
I många år har kryssningsindustrin använt säkerhetsskyltar gjorda av (giftig) PVC, eller lågkvalitativ plast. Med miljön i åtanke använder vi en ny typ av PVC-fri skyltning, baserad på PET-X-material. PET-X har en längre hållbarhet än din genomsnittliga PVC-skylt och är flamskyddad. Det är ett högkvalitativt, miljövänligt material, som är helt återvinningsbart och har en mycket längre livslängd än de PVC-säkerhetsskyltar som används för närvarande. Våra SafeSign Pet-X-skyltar ser ut som det mycket dyrare polykarbonatet och/eller akrylen, men till priset av en vanlig PVC-skylt.
Vi visar dig gärna hur vår skyltning för utrymningsvägar kan appliceras på ditt fartyg.
Om du vill att din nuvarande skyltning för utrymningsvägar ska kontrolleras, designas och installeras eller om du behöver ett luminanstest för Low Location belysning på ditt/dina fartyg, vänligen kontakta oss på sales@signwell.fi
Signwell has been contracted by Rauma Marine Constructions to supply and realize the LED Low Location Lighting system on the latest adding to Wasaline, Aurora Botnia. The installation of the…
Läs mer
Signwell has been contracted by Helsinki Shipyard to supply and realize both the LED & Photoluminescent Low Location Lighting systems for the three sisters of Swan Hellenic, SH Minerva, SH…
Läs mer
Signwell Oy has been contracted by Rauma Marine Constructions Oy to supply and realize the LED Low Location Light for the new building of Tallinks new ferrie, MyStar. The installation…
Läs mer